MENU
Головна » 2014 » Травень » 30 » Учитель очима учнів. Який він?
 
14:35
Учитель очима учнів. Який він?

Узагальнені результати моніторингового дослідження щодо статусу та ролі вчителя в українському суспільстві. Опитування учнів 10-х класів.* (На виконання наказу МОНмолодьспорту України № 1264 від 04.11.11 р. «Про проведення моніторингового дослідження щодо статусу та ролі вчителя в українському суспільстві».
У моніторинговому дослідженні взяли участь десятикласники (1544 особи) які навчаються як у міських, так і у сільських школах (відповідно 68% та 32%). Анкета для учня містила одинадцять запитань, за допомогою яких зібрано додаткову інформацію про стосунки вчителів та старшокласників, про ставлення підлітків до професії вчителя, про те, яким бачать діти справжнього вчителя тощо.

Престижність тієї чи іншої професії в очах підростаючого покоління зумовлюється цілою низкою факторів: рівень оплати праці, суспільна значимість, попит на ринку праці тощо. На думку 10-15% учнів 10-х класів, професія вчителя в Україні є високопрестижною. Майже половина респондентів з числа десятикласників (45,6% тих, хто навчається у місті та 53% тих, хто отримує освіту у сільській місцевості) назвали професію вчителя «досить престижною». На жаль, значна частина учнів (32,67% десятикласників з сільської місцевості та 44,58% з міст) негативно відповіла на запитання «Чи престижна, на Вашу думку, професія вчителя в українському суспільстві?». Аналіз відповідей підлітків свідчить, що у сільській місцевості професія вчителя користується більшою популярністю та вважається більш престижною чим у містах.

Від 12,25% учнів з міст до 16,70% з сільської місцевості, перед якими стоїть питання обрання майбутньої професії, відповіли позитивно на запитання «Чи хотіли би Ви обрати професію вчителя?». Більше половини опитаних (55% як у місті та і у селі) не роздивляються можливість пов’язати своє подальше життя з вихованням дітей та роботою у школі. Негативним є й той факт, що третина старшокласників, за рік до закінчення школи, не визначилась із вибором професії.

Позитивний імідж вчителя, його моральні якості, привабливий зовнішній вигляд, внутрішнє почуття поваги до самого себе та до своєї діяльності, здатні сформувати в учнів образ та ідеал дорослої освіченої успішної людини. Лише половина опитаних старшокласників (47% учнів у місті і 54% у сільській місцевості) бачать серед своїх вчителів таких, на яких їм хотілось би бути схожими. 24% у місті і 17% у селі зазначили, що таких людей серед вчителів немає. Майже третина (29%) не змогла відповісти на це запитання. Враховуючи, факт того, що кожного дня учень старшої школи контактує у середньому з десятьма представниками вчительства, наведені цифри викликають занепокоєння. Майже половина підлітків не знаходить серед вчительського загалу особистостей, вартих наслідування.

Проблема довіри у стосунках учнів й вчителів є актуальною й досить складною, адже у налагодженні взаємодовіри між вчителем та учнем полягає реалізація на практиці  головного принципу сучасної шкільної освітньої політики - індивідуального підходу до особливостей та проблем кожної окремої дитини. Взаємодовіра й взаємопідтримка є запорукою успішних результатів усього навчально-виховного процесу. Результати дослідження свідчать: близько половини дітей (45%) звертаються за допомогою до вчителя лише при виникненні проблем у навчанні; частина опитаних десятикласників (40%) звертаються до вчителів при виникненні різних за характером проблем; 4% учнів у місті і 3% у сільській місцевості радяться з вчителем при виникненні особистих проблем. 11% відсотків респондентів десятикласників надали категоричну відповідь «ні» на запитання «Чи є серед вчителів такі, до яких Ви звертаєтесь при виникненні проблем?».

Відповіді десятикласників на запитання «Чи виникають у Вас проблемні ситуації, непорозуміння з вчителями?» доводять, що переважна більшість вчителів вміє знайти індивідуальний підхід до кожного окремого учня, розуміє свою відповідальність за їх здоровий психоемоційний стан. 42% респондентів учнів з міст та 51% учнів з сільської місцевості заявили, що жодних проблем у стосунках з вчителями у них не виникає. Не може не викликати занепокоєння той факт, що у значної частини опитаних старшокласників (47% з міст і 38% з сільської місцевості) час від часу виникають проблемні ситуації та непорозуміння з вчителями. 11% підлітків  у місті і в селі надали позитивну відповідь на запитання «Чи виникають у Вас проблемні ситуації, непорозуміння з вчителями?», таким чином давши зрозуміти, що ці проблемно-конфліктні ситуації трапляються досить часто.

Визначаючи якості, які мають бути притаманні справжньому вчителю, переважна більшість опитаних респондентів (73%) на перше місце поставила любов до дітей та вміння вчителя індивідуально підходити до їх проблем. Від 42% до 44% десятикласників вважають, що справжній вчитель має бути доброзичливою та порядною людиною, яка відрізняється працелюбністю й терпінням, а також ерудованістю та високою професійною підготовкою. Для 35% учнів, які взяли участь у дослідженні, важливо, щоб їх вчителі були веселими й мали почуття гумору. Зовнішній вигляд педагога, те, як він одягається, має значення для 10 відсотків дітей. Частина учнів 10-х класів (4%) самостійно сформулювала ті характеристики, які, на їх думку, необхідно мати вчителю: «Справжній вчитель повинен однаково відноситись до всіх учнів у класі, незалежно від того, хто їх батьки, як вони навчаються, яка у них поведінка»; «У вчителя не повинно бути «улюбленців», а якщо вони і є, то інші учні не повинні це відчувати»; «Вчитель повинен з повагою відноситись до всіх учнів у класі, не принижувати гідність, не використовувати образливі слова до тих, хто погано навчається»; «Вчитель повинен бути старшим товаришем для старшокласників, але уникати «панібратства» у стосунках з учнями» тощо. Такі результати свідчать про те, що, насамперед, підлітки шукають у особі вчителя порадника та друга, людину, яка спроможна зрозуміти їх потреби, допомогти знайти оптимальне рішення у нових для дітей ситуаціях тощо.

Джерело: http://iitzo.gov.ua/monitoryng_v_osviti.html

Переглядів: 3071 | Додав: Peter | Рейтинг: 5.0/10
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Джерела інформації
Довідник
Контакти


м. Бурштин