MENU
Головна » 2014 » Травень » 30 » Методист для вчителя: контролер чи помічник?
 
14:38
Методист для вчителя: контролер чи помічник?

Біда наша в тому, що маємо занадто багато контролерів і мало помічників. Методисти всіх рівнів педагогічної освіти повинні щоденно роз’яснювати і допомагати вчителеві, а не грізною тінню нависати над школою. Саме це і має стати перезавантаженням нинішньої педагогічної системи. Свідомо не виділю це як пряму мову, бо таку думку висловлювали багато учителів. Власне, саме так висловився заступник Міністра освіти і науки, молоді та спорту України Борис Жебровський при завершенні семінару-наради ректорів і директорів обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти. Детальніше про зміст наради можна прочитати в газеті "Освіта України", № 27.
ЧИ БУДЕ ШВИДКА… МЕТОДИЧНА ДОПОМОГА?

Які завдання ставить МОНмолодьспорту перед обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти? Як методичні служби повинні допомагати учителеві?

Деякі методичні установи вимагають від учителя, зокрема, коли він проходить атестацію, звіти за всю його діяльність. Міністерство категорично проти

На семінарі-нараді в міністерстві ректори і директори обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти обговорили широке коло питань. Майже п’яти годин виявилося замало для того, щоб порушити основні проблеми діяльності ОІППО: від статусу навчальних закладів системи післядипломної освіти і фінансових проблем до завдань на новий навчальний рік.

Обговорювалися, наприклад, такі важливі питання, як критерії якості освіти, реалізація нового Державного стандарту початкової школи, пошук інноваційних і нових методів викладання шкільних предметів, розвантаження і осучаснення нових навчальних програм для 5 – 9 класів, розвиток дистанційного й індивідуального навчання і багато іншого.

ХТО ЗА ЩО ВІДПОВІДАЄ?

 – Серед чинників, які вагомо впливають на якість освіти, є, безумовно, робота системи методичних служб, – сказав Борис Жебровський, який головував на нараді. – Сьогодні це взагалі найпотужніший чинник і якості управління. Якщо порівняти апарати державної служби (управлінь освіти) і методкабінетів, особливо в районах, – співвідношення 1 до 4. Ще більша пропорція іноді в обласних управліннях. Їм нічого не залишається, як делегувати методичним службам контролюючі функції, які їм не властиві. І нині замість швидкої методичної допомоги вчителеві ми маємо структури, особливо на рівні районів, які по суті є центральною фігурою в управлінні освітою. Вони визначають дуже багато речей, впливають і на якість освіти, і на вчителя.

Як повідомив заступник міністра, розпочався серйозний аналіз усіх документів, що стосуються положень статутів, прав, обов’язків методичних служб.

 – Треба детально вивчити, подивитись, що ми затверджували останнім часом, – наголосив Борис Жебровський, звертаючись до директорів. – Я не кажу, що вам комфортно. Ви теж не знаєте, кому «вклонятися», за що відповідати.

ЧИ МОЖЛИВА ФІНСЬКА МОДЕЛЬ НА УКРАЇНСЬКОМУ ҐРУНТІ?

Одним з етапів такого моніторингу стане акція «Новим стандартам – нова школа», яка дасть можливість побачити в ці­лому ситуацію з методичними службами: хто приходить туди працювати, де навчають їхніх працівників, хто їх атестує, хто перенавчає, які в них обов’язки. Нагадаємо, що в рамках акції фахівці методичних служб поїдуть вивчати досвід до своїх ко­лег в інші області.

Говорили на нараді і про світовий досвід організації методичних служб. Зокрема, Борис Жебровський звернувся до фінської моделі.

 – Якщо ми створимо свою систему так, як фіни, нам більше нічого не буде потрібно, тому що система побудована на швидкій методичній допомозі. Наприклад, я директор гімназії. Є чіткі завдання на навчальний рік, орієнтири виставлені. Ніхто не дивиться, як, яким способом і формами це досягається. Всім цікавий результат. Якщо в колективі чи в мене є якісь складнощі, я звертаюсь до цієї консультативної служби – приїдуть, розкажуть, допоможуть. Якщо я хочу знати реальний стан справ, викликаю аудит і подивлюсь, на якому етапі я перебуваю. Але введенню такої системи в нас можуть завадити й самі методичні служби, – констатує заступник міністра.

НОВІ СТАНДАРТИ – НОВІ ПРОГРАМИ ПЕРЕПІДГОТОВКИ

Далі слово взяли фахівці МОНмолодьспорту, які говорили про перспективи на наступний навчальний рік, а також окрес­лили завдання, які відділи міністерства ставлять перед методичними службами.

Заступник директора Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Тамара Панасюк наголосила, що з 1 вересня впроваджуються нові стандарти початкової освіти. Тому методичним службам потрібно також звернути увагу на відповідні зміни до планів і програм перепідготовки фахівців.

Начальник відділу нормативного забезпечення та організаційної роботи Сергій Дятленко зосередив увагу на питаннях, що виникають під час розгляду індивідуальних навчальних планів. Так, в окремих закладах здійснюється вивчення курсів за вибором за програмами, розробленими самостійно, інколи затвердженими районними відділами освіти, а частіше – інститутами післядипломної освіти.

 – Якщо в деяких районах інститути долучені до їхньої перевірки чи затвердження цих планів, зверніть увагу, що формулювання «загальне навантаження без урахування фізичної культури та курсів за вибором» притягнуте самостійно, – сказав Сергій Миколайович. – Не враховується тільки фізкультура, а всі інші предмети – так.

ІНОЗЕМНА МОВА В ПЕРШОМУ – НЕ СНІГ НА ГОЛОВУ

З 1 вересня іноземні мови в усіх вітчизняних школах вивчатимуться з першого класу. І МОНмолодьспорту підготувалося непогано. Вже є відповідні підручники.

 – Також сьогодні вперше за 15 років готове навчально-методичне забезпечення для спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов, – розповідає головний спеціаліст Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Оксана Коваленко. – Тобто держава повністю фінансує друкування підручників з іноземних мов (англійської, німецької, іспанської, французької) для спеціалізованих шкіл, чого не було давно.

Наступний крок – післядипломна освіта вчителів англійської мови. Сьогодні вже завершено спільний проект МОНмолодьспорту і Британської Ради в Україні.

 – Дуже вдячна обласним інститутам за фахівців, методистів іноземних мов, які працюють в інститутах, і, власне, створили програму підготовки вчителів англійської мови, – сказала Оксана Ярославівна. – Учасники проектної групи також проаналізували розроблені експертами Британської Ради навчально-методичні комплекси та обрали модулі, що якнайкраще задовольнятимуть професійні потреби вчителів України. Розглянули рамку безперервної професійної освіти вчителів, розроблену Британською Радою, адаптували її до української системи підвищення кваліфікації, а також інтегрували до програми післядипломної освіти вчителів.

Плани на наступний рік: введення програми в усіх обласних інститутах підвищення педагогічної освіти вчителів, семінари й практикуми для методистів і тренерів, методична допомога інститутам від Британської Ради протягом року, обмін досвідом за підсумками першого року запровадження програми в червні 2013 року тощо.

Також навчально-методичний комплект, що складається з посібників для вчителів з англійської мови та культури, вчителів-початківців, а також щодо використання інтернет-ресурсів у початковій школі Британська Рада надішле до кожного навчального закладу. Комплекти отримають і всі інститути післядипломної педагогічної освіти.

У ВЧИТЕЛІВ БУДЕ ДОСТАТНЬО ЧАСУ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ

Головний спеціаліст Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Ольга Малишева зосередила увагу на тому, як вирішувалося питання з підвищенням кваліфікації педагогічних працівників, які викладають кілька навчальних дисциплін. Це було, мабуть, однією з основних проблем.

 – Принаймні з ваших звітів видно: такі плани розроблені, і кожен інститут може забезпечити вчителям підвищення кваліфікації з кількох предметів, – сказала Ольга Малишева директорам.

Деякі методичні установи вимагають від вчителя, зокрема, коли він проходить атестацію, звіти за всю його діяльність. Міністерство категорично проти, – озвучила головний спеціаліст позицію відомства. Жодним нормативним документом не передбачено таких вимог.

 – Не хотілося, щоб інститути перетягували не властиві їм функції, – наголосила Ольга Малишева. – Тобто атестація педагогічних працівників – це не функції інститутів, методичних установ. Так, допомога може бути, але, власне, атестація – це повноваження управлінь освіти.

Головний спеціаліст Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОНмолодьспорту Катерина Таранік-Ткачук повідомила, що нещодавно на сайті міністерства оприлюднено останню редакцію програм з української мови, української й світової літератур (докладніше про це читайте на стор. 8 – 9). У зв’язку з цим постає питання методичного забезпечення. За словами Катерини Валеріївни, ним займатимуться весь наступний рік.

 – На жаль, вчителі інколи не бачать документів, не читають їх, – каже Катерина Таранік-Ткачук. – Тому прошу керівників ОІППО наголосити на конференціях, що впровадження нових програм почнеться з 2013 року. В методистів і вчителів буде достатньо часу для підготовки.

ПІД ТИСКОМ ПЕРЕВІРОК…

Градус дискусії значно підвищився, коли розпочали обговорювати питання діяльності ОІППО як вищого навчального закладу. Для цього на нараду запросили головного спеціаліста Департаменту вищої освіти Костянтина Кукушкіна.

 – Ми будемо завжди вас підтримувати, але є певна напруга у стосунках з інститутами і контролюючими організаціями, які проводять перевірки. Насамперед, це Державна фінансова інспекція, – розповів Костянтин Миколайович. – Чому ці проблеми виникають? Через трактування нормативно-правової бази, зокрема, щодо статусу ОІППО. Серед інститутів післядипломної педагогічної освіти є заклади, які мають ліцензію міністерства лише на підвищення кваліфікації. І вони жодним чином не регламентуються Законом України «Про вищу освіту». Разом з тим, в таких інститутах створені кафедри, де працюють на постійній основі науково-педагогічні працівники, в тому числі кандидати, доктори наук, доценти, професори. Час роботи яких, як вони вважають, зараховується начебто як науково-педагогічний. В таких інститутах фінансування заробітної плати йде за відповідними тарифними розрядами, існуючими для вищих навчальних закладів. Тут і виникають проблеми з контролюючими органами.

МОНмолодьспорту проводить непрості переговори з Держфінінспекцією. Так, міністерство підготувало лист із роз’ясненням, і ревізорів вдалося переконати, що ОІППО можуть вважатися вищими навчальними закладами. Також Костянтин Кукушкін закликав директорів інститутів звертатися до міністерства: «Якщо у когось є проблеми, порадимось разом, як вийти з гострої ситуації».

 – Враховуючи всі суперечності, ми попросили Держфінінспекцію написати листа з можливими змінами до нормативної бази, щоб не було подвійного трактування, – сказав Костянтин Кукушкін. – Ми теж не стоїмо на місці: вже розробили Положення про післядипломну освіту в сфері вищої освіти, яким рекомендується відносити ОІППО відповідно до нової редакції Закону «Про вищу освіту».

ЗАМІСТЬ ПІСЛЯМОВИ

 – Біда наша в тому, що маємо занадто багато контролерів і мало помічників. Методисти всіх рівнів педагогічної освіти повинні щоденно роз’яснювати і допомагати вчителеві, а не грізною тінню нависати над школою. Саме це і має стати перезавантаженням нинішньої педагогічної системи, – завершив нараду Борис Жебровський.

Дмитро ШУЛІКІН, «Освіта України» № 27

Переглядів: 1257 | Додав: Peter | Рейтинг: 5.0/12
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]

Джерела інформації
Довідник
Контакти


м. Бурштин